صفحه اصلی / رسانه

تفاوت بین موتورهای 2 زمانه و 4 زمانه چیست؟

تفاوت بین موتورهای 2 زمانه و 4 زمانه چیست؟

فهرست مندرجات

در قرن 19، موتور احتراق داخلی جهان ما را به شکلی متحول کرد که زمانی غیرقابل تصور بود. بخشی جدایی ناپذیر از ماشین‌های مختلف از وسایل نقلیه گرفته تا ماشین‌های قابل حمل، انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند – فرآیندی که به زندگی، صنعت، اقتصاد و دنیای مرفهی که امروز در آن زندگی می‌کنیم نیرو می‌دهد.

دو نوع اصلی موتورهای احتراق داخلی وجود دارد: موتورهای دو زمانه و موتورهای چهار زمانه. هر دو هدف کلی یکسانی از تبدیل سوخت به حرکت دارند، اما روش های عملکرد، کارایی و کاربرد آنها بسیار متفاوت است. درک این تفاوت ها زمانی که پیش بینی می کنید وارد تجارت موتورهای کوچک شوید بسیار مهم است.

در اینجا مقاله ای است که شما را از تمام جزئیات و جزئیات آگاه می کند تجزیه و تحلیل عمق موتور دو زمانه و موتور چهار زمانه.

بیا شروع کنیم.

تفاوت بین موتورهای 2 زمانه و 4 زمانه

موتورهای احتراقی چگونه کار می کنند و به هر حال «سکته مغزی» چیست؟

برای درک تفاوت این دو موتور، ابتدا باید اصول اولیه را بدانید.

در اصل، "کورس موتور" به حرکت پیستون در داخل سیلندر موتور از بالاترین موقعیت آن (Top Dead Center یا TDC) به سمت پایین ترین موقعیت آن (Bottom Dead Center یا BDC) یا بالعکس اشاره دارد. تعداد دفعات بالا و پایین رفتن پیستون در طول یک چرخه تعیین می کند که سرعت این فرآیند احتراق در یک موتور 2 زمانه در مقابل یک موتور 4 زمانه چقدر است.

1. سکته مصرفی:

این مرحله که به عنوان کورس القایی یا مکش نیز شناخته می شود، زمانی شروع می شود که پیستون در بالای سیلندر (TDC) قرار می گیرد و دریچه ورودی باز می شود. همانطور که پیستون به سمت پایین به سمت BDC حرکت می کند، خلاء ایجاد می کند که مخلوط هوا و سوخت تازه را به داخل محفظه احتراق بالای پیستون می کشد.

2. سکته فشاری:

پس از سکته ورودی، هر دو دریچه ورودی و خروجی بسته می شوند. سپس پیستون از BDC به سمت بالا به سمت TDC حرکت می کند و مخلوط هوا و سوخت تازه را در این فرآیند فشرده می کند.

3. سکته احتراق یا قدرت:

هنگامی که مخلوط هوا و سوخت فشرده شد، شمع در TDC مخلوط را مشتعل می کند و باعث احتراق سریع می شود که گازها را منبسط می کند و پیستون را به سمت پایین به سمت BDC مجبور می کند. این حرکت سریع رو به پایین، میل لنگ را تبدیل می کند و گرما و فشار انفجار را به انرژی مکانیکی قابل استفاده تبدیل می کند - یعنی همان نیرویی که ماشین آلات ما را به حرکت در می آورد.

4. سکته اگزوز:

مرحله آخر در چرخه، کورس اگزوز، زمانی آغاز می‌شود که دریچه اگزوز باز می‌شود و پیستون یک سفر رو به بالا دیگر از BDC به TDC را آغاز می‌کند. این حرکت رو به بالا، گازهای سوخته (اکنون مواد زائد) را از محفظه احتراق از طریق خروجی اگزوز خارج می کند، بنابراین محفظه را تمیز می کند و آن را برای چرخه بعدی ضربات آماده می کند.

موتور 2 زمانه

تعریف موتور دو زمانه

موتور دو زمانه (یا دو چرخه) نوعی موتور احتراق داخلی است که یک چرخه قدرت را با دو حرکت (حرکت بالا و پایین) پیستون تنها در طی یک دور چرخش میل لنگ کامل می کند. فرآیند عملیاتی یک موتور دو زمانه با عملیات همزمان یا همپوشانی مشخص می شود که منجر به ادغام اقدامات و نوید قدرت در هر چرخش می شود.

فرآیند دو مرحله ای شامل:

  • رو به بالا (اشتعال / فشرده سازی): پیستون به سمت بالا حرکت می کند و هوا و سوخت وارد میل لنگ می شوند. پس از فشرده شدن، مخلوط سوخت و هوا مشتعل می شود.
  • Downstroke (قدرت / اگزوز): پس از سوختن سوخت، پیستون به پایین هل داده می شود و اگزوز خارج می شود. و درگاه ورودی را برای معرفی مخلوط هوا و سوخت تازه کشف می کند.

مزایای موتورهای دو زمانه

استفاده از موتور دو زمانه مزایای زیادی دارد. برخی از مزایا عبارتند از:

  • وزن یک موتور دو زمانه کمتر از یک موتور چهار زمانه است و به فضای کمتری نیاز دارد.
  • حرکت چرخشی موتور حتی به ازای هر دور چرخش میل لنگ یک ضربه قدرتی می گیرد.
  • طراحی این موتور به دلیل نداشتن مکانیزم سوپاپ ساده است.
  • در حین کار اصطکاک کمتری روی قطعات موتور ایجاد می کند و راندمان مکانیکی را افزایش می دهد.
  • این موتور قدرت قابل توجهی را با نسبت قدرت به وزن بالا ایجاد می کند.

معایب موتور 2 زمانه

استفاده از موتور سکته مغزی دارای معایبی است، مانند:

  • موتورهای دو زمانه سوخت بیشتری مصرف می کنند و فقط مقدار کمی شارژ تازه با گازهای خروجی مخلوط می شود.
  • ممکن است در حین کار با لرزش یا سر و صدای زیاد مواجه شوید.
  • طول عمر این موتور کوتاه است زیرا فرسودگی و پارگی بیشتری را تجربه می کند.
  • یک موتور دو زمانه دارای باند قدرت یا محدوده سرعت باریکی است که در آن موتور بیشترین کارایی را دارد.
  • این نوع موتور می تواند در هنگام دور آرام ناپایدار شود.
  • ممکن است با این موتور مشکلات تمیزی داشته باشید.
  • موتور دو زمانه تمیز نمی سوزد و باعث آلودگی هوا بیشتر از موتورهای چهار زمانه می شود.

کاربردهای موتورهای دو زمانه

موتورهای دو زمانه به دلیل استحکام و سادگی آنها معمولاً در ماشین های کوچکتر و قابل حمل یافت می شوند. ابزارهای برقی در فضای باز مانند اره برقی، دمنده، قیچی، قیچی پرچین، و کاربردهای متعدد دیگر برای موتورهای دو زمانه معمول هستند. موتورهای دو زمانه را می توان در وسایل نقلیه و لوازم جانبی مانند دوچرخه های خاکی، موتورسیکلت ها و موتورهای بیرونی نیز یافت.

موتور 4 زمانه

موتورهای چهار زمانه مصرف سوخت کمتری دارند و در چهار مرحله کار می کنند. این فرآیند روشی امکان جدایی متمایز بین هر فاز عملیاتی را فراهم می کند که تعادل موتور و کارایی کلی را افزایش می دهد.

مزایای موتورهای دو زمانه

استفاده از موتور چهار زمانه مزایای متعددی دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • موتورهای چهار زمانه در حین کار، گشتاور بالایی را در RPM پایین ارائه می دهند.
  • یک موتور چهار زمانه از نظر مصرف سوخت بیشتر است زیرا فقط هر چهار زمان یک بار از سوخت استفاده می کند.
  • موتورهای چهار زمانه آلایندگی کمتری را منتشر می کنند زیرا به روغن یا روان کننده در نیرو نیاز ندارند.
  • این موتورها بادوام هستند و می توانند مقادیر زیادی سایش و پارگی را تحمل کنند.
  • با موتور چهار زمانه به روغن اضافی نیاز نخواهید داشت.
  • موتور چهار زمانه در حین کار صدا و لرزش کمتری تولید می کند.

معایب موتور 4 زمانه

علاوه بر این، موتورهای چهار زمانه دارای چند اشکال هستند، مانند:

  • این موتورها به دلیل داشتن قطعات اضافی در طراحی چهار زمانه، سنگین‌تر از موتورهای دو زمانه هستند.
  • یک موتور چهار زمانه دارای امکانات و سوپاپ های بیشتری است که هزینه تعمیرات و نگهداری را بیشتر می کند.
  • از آنجایی که تنها یک بار در هر دور چهار پیستون نیرو دریافت می کند، این طراحی نسبت به موتورهای دو زمانه مشابه قدرت کمتری دارد.
  • این طراحی موتور شامل مکانیزم چرخ دنده و زنجیر است که می تواند در حین تعمیر و نگهداری عوارض ایجاد کند.

کاربردهای موتورهای دو زمانه

موتورهای چهار زمانه یک انتخاب عالی برای کاربردهای مختلف مانند تجهیزات برق در فضای باز و وسایل نقلیه هستند. علاوه بر این، آنها معمولا در ابزار برقی باغ استفاده می شوند. ماشین چمن زنی یکی از معروف ترین ماشین آلات با موتور چهار زمانه است.

متضاد موتورهای دو زمانه و چهار زمانه

در اینجا، BISON ویژگی‌های متمایز خود را در ابعاد مختلف برای مقایسه‌ای قوی نشان می‌دهد.

شیوه ی کار

تفاوت اصلی آنها در نحوه عملکرد آنها هنگام مقایسه موتورهای دو و چهار زمانه است. یک موتور 4 زمانه برخلاف موتورهای 2 زمانه، یک حرکت قدرتی را در چهار مرحله یا دو دور کامل کامل می کند. استروک قدرت در یک موتور 2 زمانه در دو مرحله یا یک فرآیند کامل انجام می شود.

پیچیدگی

موتورهای دو زمانه ذاتا ساده تر از موتورهای چهار زمانه هستند. طراحی دو زمانه، با قطعات متحرک کمتر و بدون سیستم سوپاپ پیچیده، آن را ساده تر می کند. برعکس، موتورهای چهار زمانه به یک سیستم سوپاپ برای ورودی و اگزوز، همراه با مکانیسم‌هایی برای زمان‌بندی میل بادامک نیاز دارند، که نیاز به طراحی پیچیده‌تر و در نتیجه افزایش وزن و پیچیدگی دارد.

بهره وری

موتور چهار زمانه کارآمدتر از موتور دو زمانه است. آنها احتراق کامل را در فاز احتراق جداگانه خود ایجاد می کنند، که به معنای استفاده بهتر از سوخت است، و ضربات ورودی و خروجی مشخصی دارند که منجر به انتشار آلاینده های پاک تر می شود.

با این حال، به دلیل ماهیت موتور دو زمانه، درگاه اگزوز باز می ماند در حالی که سوخت به موتور تزریق می شود. مقداری سوخت مستقیماً به درگاه اگزوز می رود و احتراق نمی شود.

توان خروجی

طراحی دو زمانه در هر چرخه به دلیل ضربات مکش/اگزوز و فشرده سازی/قدرت همزمان، توان خروجی را به دست می‌آورد، که در مقایسه با توزیع برق متعادل‌تر چهار زمانه، یک موج شدید قدرت را در پی دارد.

با این حال، موتورهای چهار زمانه با ارائه توان روان‌تر، کنترل‌شده‌تر و کاهش لرزش موتور، این را جبران می‌کنند.

سیستم روغن کاری

در موتورهای دو زمانه، سوخت و روغن روان کننده معمولاً قبل از مصرف مخلوط می شوند. روغن روان کننده با سوخت سوزانده می شود. نسبت بنزین به روغن از 10:1 تا 50:1 حجمی متغیر است.

برعکس، موتورهای 4 زمانه توسط روغن ذخیره شده در مخزن روغن روانکاری می شوند. بر خلاف موتورهای 2 زمانه، روغن موتورهای 4 زمانه با سوخت برای روغن کاری موتور نمی سوزد. به جای سوختن، در اطراف موتور بازیافت می شود. همانطور که روغن موتور 4 زمانه در اطراف موتور گردش می کند، روغن کاری می کند، گرما را از بین می برد، تمیز می کند و ناخالصی ها را تا زمان تعویض روغن در حالت تعلیق نگه می دارد.

تعمیر و نگهداری و هزینه

موتورهای دو زمانه به دلیل طراحی کم پیچیدگی آنها، عموماً نگهداری و تعمیر آسان‌تر و ارزان‌تر هستند. با این حال، عملکرد سخت تر آنها می تواند منجر به افزایش سایش و پارگی، کوتاه شدن طول عمر آنها و احتمالاً منجر به تعمیرات مکرر شود.

چهار ضربه، در حالی که هزینه نگهداری و تعمیر به دلیل سیستم های پیچیده آنها بیشتر است، فواصل سرویس طولانی تری دارند. آنها اغلب به دلیل کاهش استرس موتور از همتایان دو زمانه خود بیشتر دوام می آورند و هزینه نگهداری بالاتر آنها را در دراز مدت جبران می کنند.

نتیجه

در پایان، دانستن تفاوت موتورهای دو زمانه و چهار زمانه و نیاز آنها به شما کمک می کند تا عاقلانه انتخاب کنید و به طور فعال موتور خود را در طول عمر آن حفظ کنید. در اینجا یک کارت امتیازی مقایسه ای برای بررسی تفاوت های اولیه در یک نگاه وجود دارد:

منظر موتور دو زمانه موتور چهار زمانه
پیچیدگی ساده تر با قطعات متحرک کمتر. به دلیل مکانیزم های سوپاپ و زمان بندی پیچیده تر است.
بهره وری نسبت توان به وزن بالاتر. مصرف سوخت کمتر نسبت توان به وزن کمتر مصرف سوخت بیشتر.
توان خروجی قدرت در هر دو ضربه. قدرت در هر چهار ضربه
روغنکاری مخلوط با سوخت (پیش مخلوط). سیستم روانکاری مجزا
تعمیر و نگهداری و هزینه نگهداری آسان‌تر و ارزان‌تر، اما به طور کلی طول عمر کمتری دارد. هزینه نگهداری بالاتر اما با فواصل سرویس طولانی تر.

تصمیم گیری بین موتور دو زمانه و چهار زمانه تنها به نیاز شما بستگی دارد. هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد. به عنوان تاسیس سازنده موتور چینیBISON با افتخار هر دو موتور دو زمانه و چهار زمانه را تولید می کند و کاربردهای متنوعی را در بازارهای متنوع و فزاینده ای ارائه می دهد. با انتخاب ما به عنوان تامین کننده موتور مورد اعتماد خود، با شریکی هماهنگ می شوید که رشد متقابل و رضایت مشتری را در اولویت قرار می دهد.

موتورهای بیسون

پرسش های متداول

یک موتور 2 چرخه دارای یک درگاه پر با درپوش با پمپ بنزین و نماد قوطی روغن است. کلاهک معمولاً نسبت مخلوط روغن به سوخت را مشخص می کند. یک موتور 4 چرخه دارای دو درگاه پر است که هر درپوش به طور جداگانه مخزن سوخت را از مخزن روغن شناسایی می کند.

هر دو موتور 1 زمانه مستقیم و چرخشی را می توان تغییر داد تا موتورهای سیلندر مخالف پیستون (OPOC) را شامل شود. خروجی پیستون رفت و برگشتی پیستون های یک زمانه را می توان با استفاده از میل لنگ با بوش های تقسیم شده یا چرخ دنده های میل لنگ جدید با یاتاقان های معمولی به خروجی چرخشی پیوسته تبدیل کرد.

محبوب ترین ارسال ها

پرسشها
امروز با ما تماس بگیرید.

خرید؟

پست‌های مرتبط

محصولات مرتبط

مجموعه دیزل ژنراتور 2
ژنراتور دیزلی

مجموعه دیزل ژنراتور

ژنراتور بنزینی قدرتمند با هوا خنک - پارامتر محصول محل مبدا: ژجیانگ، چین (سرزمین اصلی) نام تجاری

سیر نمی شوید؟

برای پیشنهادات منحصر به فرد و به روز رسانی در مورد ورودی های جدید مشترک شوید